ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΥΨΩΝΑ Γ΄
Δευ-Παρ – 7.30-13.05
Τηλέφωνο: 25694960
Τηλεομοιότυπο: 25694965
Μενού

Μετά την επιτυχημένη ολοκλήρωση του προγράμματος Erasmus+ KA122- SCH στο οποίο συμμετείχε το σχολείο μας κατά τις σχολικές χρονιές 2021-2023 με θέμα « Σχέδιο επαγγελματικής μάθησης των εκπαιδευτικών ως μέρος της διαδικασίας ψηφιακού μετασχηματισμού της μαθησιακής διαδικασίας και διασφάλισης ίσων ευκαιριών πρόσβασης στον μαθητικό πληθυσμό», η σχολική μας μονάδα έχει εγκριθεί για ένα ακόμη πρόγραμμα. Το νέο πρόγραμμα έχει ως θέμα «Περιβαλλοντικά ζητήματα λόγω της θέσης του σχολείο και της καθημερινότητας, ως προκλήσεις για βελτίωση και αλλαγή: Προσεγγίζοντας το θέμα, μέσα από πολιτικές και δράσεις που στηρίζουν την αειφόρο ανάπτυξη και προωθούν την ενεργό πολιτότητα». Στόχος του προγράμματος αποτελεί η γνωριμία των παιδιών του σχολείου, η ευαισθητοποίησή τους και η εφαρμογή πρακτικών αειφόρου ανάπτυξης και πράσινων δεξιοτήτων, ώστε να γίνουν φορείς της αλλαγής αναπτύσσοντας στάσεις σεβασμού στο περιβάλλον (φυσικού και τεχνητού) και ενεργού πολιτότητας. Ο απώτερος σκοπός είναι η διάχυση των εμπειριών και στάσεων στην τοπική κοινωνία και η αναβάθμιση του σχολικού και του κοντινού περιβάλλοντος. Το πρόγραμμα θα έχει διάρκεια 18 μήνες, αρχίζοντας από τον Σεπτέμβριο του 2024 και θα ολοκληρωθεί τον Φεβρουάριο του 2026.

Κινητικότητα Έλενας Ευαγόρου

Στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus+ KA1 του Δημοτικού Σχολείου Ύψωνα Γ΄, η εκπαιδευτικός του σχολείου μας Έλενα Ευαγόρου συμμετείχε στο σεμινάριο " The 8Rs of Environmental Education and Sustainability”, του οργανισμού Europass Teacher Academy, το οποίο πραγματοποιήθηκε στο Δουβλίνο μεταξύ 16 και 21 Δεκεμβρίου 2024.

Ο πρωταρχικός στόχος του σεμιναρίου ήταν να εισαγάγει τους συμμετέχοντες στις βασικές έννοιες και πρακτικές περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και αειφορίας που μπορούν να εφαρμοστούν στο σχολείο και την κοινότητα.

Τα μαθησιακά επιτεύγματα αφορούσαν στα εξής:

1. Ανάπτυξη βαθιάς κατανόησης των αρχών περιβαλλοντικής βιωσιμότητας και της σημασίας τους στην εκπαίδευση

 2. Απόκτηση δεξιοτήτων ενσωμάτωσης βιώσιμων πρακτικών στην τάξη

3. Ενίσχυση της δέσμευσης και της ευαισθητοποίησης των μαθητών σχετικά με περιβαλλοντικά θέματα μέσω καινοτόμων μεθόδων διδασκαλίας

4. Εκμάθηση τρόπων προώθησης κουλτούρας βιωσιμότητας στη σχολική και ευρύτερη κοινότητα, ενθαρρύνοντας την υπεύθυνη και συνειδητή λήψη αποφάσεων από μαθητές

5. Δημιουργία δραστικών σχεδίων για την εφαρμογή και διατήρηση βιώσιμων πρακτικών σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα

Σημαντικό μέρος της όλης επιμόρφωσης, ήταν η ευκαιρία που δόθηκε στους συμμετέχοντες από διάφορες ευρωπαϊκές χώρες (Κύπρος, Ελλάδα, Ιταλία, Ισπανία, Γερμανία, κ.ά.) να ανταλλάξουν πληροφορίες και ιδέες σχετικά με καλές πρακτικές σε σύγχρονα εκπαιδευτικά συστήματα. Το γεγονός αυτό, μαζί με τη δημιουργία εποικοδομητικών και πιθανών μελλοντικών σχέσεων και συνεργασιών, σίγουρα αποτελεί βασικό στόχο της Ε.Ε.

Κινητικότητα Μαριας Τσιάκκα

Η εκπαιδευτικός του σχολείου μας Μαρία Τσιάκκα, μέσα στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus+ στο οποίο συμμετέχουμε, παρακολούθησε στην Αθήνα από τις 27 Γενάρη μέχρι την 1η του Φλεβάρη, το σεμινάριο “Action Plans for Sustainable Classrooms and Schools”.

Σε μια εποχή που η κλιματική αλλαγή και η καταστροφή του περιβάλλοντος αποτελούν σημαντικές ανησυχίες, η υιοθέτηση βιώσιμων πρακτικών είναι πολύ σημαντική.

Ο χώρος της εκπαίδευσης μπορεί να συμβάλει σε μεγάλο βαθμό στις θετικές αλλαγές. Με την εισαγωγή οικολογικών αξιών και δράσεων στην πρακτική της τάξης συμβάλλουμε στην εξοικονόμηση των πόρων και στην υιοθέτηση στάσεων ζωής από τη νέα γενιά.

Το σεμινάριο αυτό είναι φτιαγμένο για τα εκπαιδευτικά ιδρύματα και τους εκπαιδευτικούς που επιθυμούν να αναπτύξουν ένα πιο οικολογικό και βιώσιμο περιβάλλον. Οι συμμετέχουσες αντάλλαξαν ιδέες και πρακτικές για πιο «πράσινες» δραστηριότητες στα σχολεία τους και τρόπους να εμπνεύσουν τους μαθητές, τους συναδέλφους και την ευρύτερη κοινότητα να πράξουν το ίδιο. Έμφαση δόθηκε τόσο στην ατομική εξέλιξη όσο και σε ένα πιο ευρύ φάσμα βιώσιμης ανάπτυξης στα εκπαιδευτικά ιδρύματα.

Μέσα από θεωρία και πρακτικές δραστηριότητες δόθηκαν οι κατάλληλες γνώσεις και τα εργαλεία για μείωση κατανάλωσης ενέργειας, νερού και χαρτιού στις τάξεις.

Ο σκοπός είναι η δημιουργία περιβαλλοντικά ενσυνείδητων τάξεων όπου εκπαιδευτικοί και μαθητές θα μπορούν πρακτικά να προστατέψουν τον πλανήτη.

Το σεμινάριο αποσκοπούσε οι συμμετέχοντες :

• Να κατανοήσουν τις βιώσιμες πρακτικές και τη συσχέτισή τους με το εκπαιδευτικό περιβάλλον.

• Να κατακτήσουν την πρακτική της κομποστοποίησης στα σχολεία και ατομικά.

• Να αποκτήσουν τα εφόδια για μείωση των απορριμμάτων με στόχο τάξεις μηδενικών απορριμμάτων.

• Να μάθουν για την περιβαλλοντική επίδραση κοινών και συνηθισμένων πρακτικών και πώς να επιλέγουν τις πιο οικολογικά φιλικές εναλλακτικές.

• Να αναπτύξουν στρατηγικές μείωσης νερού, χαρτιού και ενέργειας στις τάξεις.

Το σεμινάριο, εκτός από καθημερινές παρακολουθήσεις, περιλάμβανε επισκέψεις και ξεναγήσεις σε περιβαλλοντική οργάνωση και στο Μουσειακό Φυσικής Ιστορίας.

Οι συμμετέχουσες ήταν 12, από 6 διαφορετικές χώρες: Κύπρο, Γαλλία, Σερβία, Κροατία, Ισπανία και Λιθουανία.

Κινητικότητα Άννας Στυλιανού

Στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus+ KA1 του Δημοτικού Σχολείου Ύψωνα Γ΄, η εκπαιδευτικός του σχολείου μας Άννα Στυλιανού παρακολούθησε σεμινάριο με τίτλο «Zero Waste School» του οργανισμού Europass Teachers Academy στην Αθήνα από τις 10 μέχρι 15 Μαρτίου 2025. Σκοπός του σεμιναρίου ήταν να εξοικειώσει τους συμμετέχοντες με τις βασικές αρχές και τη φιλοσοφία ενός νέου τρόπου ζωής με «μηδενικά απορρίμματα» και τον σχεδιασμό αποτελεσματικών στρατηγικών για τη μείωση των απορριμμάτων στα σχολεία τους.

Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου συζητήθηκαν οι διάφορες μορφές απορριμμάτων και μέσω ομαδικών εργασιών οι συμμετέχοντες  εισηγήθηκαν καλές πρακτικές για μείωση τους. Ιδιαίτερα δόθηκε έμφαση στη πλαστική ρύπανση και τον παγκόσμιο αντίκτυπό της, διερευνήθηκε η σπατάλη τροφίμων και οι τρόποι πρόληψης στο σχολείο καθώς και οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις της γρήγορης μόδας και του μη οικολογικού ντυσίματος. Οι συμμετέχοντες αντάλλαξαν απόψεις στα πιο πάνω ζητήματα και εισηγήθηκαν αειφόρες  εναλλακτικές λύσεις και γενικότερα τρόπους προώθησης κουλτούρας βιωσιμότητας.

Κινητικότητα Αντριάνας Χαραλάμπους, Χριστίνας Στυλιανού

Στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus+ KA1 του Δημοτικού Σχολείου Ύψωνα Γ΄, οι εκπαιδευτικοί  του σχολείου μας Αντριάνα Χαραλάμπους και Χριστίνα Στυλιανού  παρακολούθησαν τα επιμορφωτικά σεμινάρια   με τίτλο «Building  for a sustainable future » και «There is no Planet B" του οργανισμού Learning Together, στο Πόρτο της Πορτογαλίας, από τις 30 Μαρτίου μέχρι τις 4 Απριλίου 2025. 

Στα πλαίσια των σεμιναρίων οι εκπαιδευτικοί είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν τις περιβαλλοντικές πολιτικές άλλων χωρών της Ευρώπης, την εκπαιδευτική προσέγγιση και ευαισθητοποίηση των μαθητών για τα θέματα αυτά, τους τρόπους διαχείρισης απορριμμάτων καθώς και στρατηγικές μείωσής τους.

Κατά τη διάρκεια των σεμιναρίων οι συμμετέχουσες είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν και να κατασκευάσουν διάφορα προϊόντα απο υλικά επαναχρησιμοποίησης (όπως τσάντα για ψωνισμα, υλικά φύλαξης και συσκευασίας προϊόντων, φωλιές πουλιών, διακοσμητικά αντικείμενα κτλ. ), να γνωρίσουν περιβαλλοντικές δράσεις που στοχεύουν στην ευαισθητοποίηση της κλιματικής αλλαγής αλλά και πώς να τις ενσωματώσουν επιτυχώς στο αναλυτικό πρόγραμμα, στο μάθημα της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, αλλα και εκτός του σχολικού περιβαλλοντος.

Επίσης, οι συμμετέχουσες, στα πλαίσια των σεμιναρίων, είχαν την ευκαιρία να ανταλλάξουν ιδέες και καινοτομίες με εκπαιδευτικούς άλλων χωρών και τέλος να επισκεφθούν καταστήματα που λειτουργούν με τη λογική του «Zero Waste» και να δουν στην πράξη όσα έμαθαν στα σεμινάρια.

Κινητικότητα Βαρβάρας Βασιλείου, Έλλης Κωνσταντίνου, Σταυρούλας Σιμιλλίδου

Στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus+ KA1 του Δημοτικού Σχολείου Ύψωνα Γ΄, οι εκπαιδευτικοί του σχολείου μας Βαρβάρα Βασιλείου, Έλλη Κωνσταντίνου και Σταυρούλα Σιμιλλίδου παρακολούθησαν τα επιμορφωτικά σεμινάρια με τίτλο «Eco-Art: Sustainable Art Practices for Teachers», «Eco-Literacy Training for Teachers» και «Eco-Schools: Education for a Sustainable Planet» του οργανισμού Euromentor, στη Βαρκελώνη της Ισπανίας, από τις 7 μέχρι τις 11 Απριλίου 2025.

Οι συμμετέχουσες είχαν την ευκαιρία να εμβαθύνουν σε σύγχρονες εκπαιδευτικές μεθόδους που σχετίζονται με την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση, μέσα από στοχευμένες δραστηριότητες, πρακτικά εργαστήρια και εκπαιδευτικές επισκέψεις.

Η Βαρβάρα Βασιλείου, στο πλαίσιο του σεμιναρίου «Eco-Art: Sustainable Art Practices for Teachers», συμμετείχε σε εργαστήρια δημιουργίας έργων τέχνης από υλικά επαναχρησιμοποίησης, όπως παλιές εφημερίδες, υφάσματα και πλαστικά, ενώ επιμελήθηκε μια μικρή εικαστική εγκατάσταση με θέμα την ανακύκλωση. Ασχολήθηκε με φυσικές τεχνικές βαφής, οικολογικό τύπωμα και σχεδιασμό βιώσιμων μαθημάτων καλλιτεχνικής έκφρασης.

Η Έλλη Κωνσταντίνου, μέσω του σεμιναρίου «Eco-Literacy Training for Teachers», παρακολούθησε δραστηριότητες όπως περιβαλλοντικό mind mapping, δημιουργία κλιματικής τοιχογραφίας (Climate Fresk) και σχεδίασε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο μαθήματος βασισμένο σε αρχές αειφορίας. Συμμετείχε επίσης στη διαμόρφωση πλαισίου αξιολόγησης της οικολογικής παιδείας των μαθητών.

Η Σταυρούλα Σιμιλλίδου, στο πλαίσιο του σεμιναρίου «Eco-Schools: Education for a Sustainable Planet», επισκέφθηκε ένα τοπικό αστικό αγρόκτημα και γνώρισε παραδείγματα σχολικών περιβαλλοντικών δράσεων στη Βαρκελώνη. Έλαβε μέρος σε δραστηριότητες σχετικές με την ανάπτυξη σχολικού σχεδίου δράσης για τη βιωσιμότητα, καθώς και σε βιωματικά παιχνίδια (αναλογικά και ψηφιακά) για την εκπαίδευση στην κλιματική αλλαγή.

Μέσα από τις επιμορφώσεις αυτές, οι εκπαιδευτικοί απέκτησαν πολύτιμες εμπειρίες και γνώσεις, τις οποίες θα μεταφέρουν στην εκπαιδευτική κοινότητα μέσω σχεδίων μαθήματος, περιβαλλοντικών δράσεων και συνεργασιών με συναδέλφους και μαθητές.

Κινητικότητα Διάνας Γαβριήλ, Ράνιας Γεωργίου

Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου μας Διάνα Γαβριήλ και Ράνια Γεωργίου, στο πλαίσιο του Erasmus+ KA1 του Δημοτικού Σχολείου Ύψωνα Γ΄, παρακολούθησαν επιμορφωτικά σεμινάρια με τίτλο: “ Climate Change and Environmental Sustainability: Engage your Students and Introduce these Topics into your Classroom” και “Environmental Education: Learning and Acting for a Better Future”, του οργανισμού Europass Teacher Academy από 5/5/2025 ως 9/5/2025 στο Δουβλίνο.

Οι συμμετέχουσες είχαν την ευκαιρία να εμβαθύνουν τις γνώσεις τους ως προς τις σοβαρότερες οικολογικές απειλές—όπως η απώλεια βιοποικιλότητας, η ρύπανση και η κλιματική αλλαγή—και να μάθουν αποτελεσματικές στρατηγικές διδασκαλίας για την καλλιέργεια σεβασμού προς το περιβάλλον. Επιπλέον, διδάκτηκαν πώς να σχεδιάζουν πρακτικές δραστηριότητες και δράσεις με στόχο τη δημιουργία θετικού αντίκτυπου στο σχολικό ή το ευρύτερο κοινωνικό τους περιβάλλον.

Πιο συγκεκριμένα, με την ολοκλήρωση των σεμιναρίων δημιουργήθηκε μια πλούσια και χρήσιμη εκπαιδευτική εργαλειοθήκη μέσω της οποίας οι συμμετέχουσες απέκτησαν βαθύτερη γνώση των βασικών εννοιών και των σύγχρονων περιβαλλοντικών ζητημάτων, καλύτερη κατανόηση μεθόδων συνεργασίας με το διδακτικό προσωπικό, τους γονείς και τους φορείς της κοινότητας για περιβαλλοντικά ζητήματα και δημιουργικούς τρόπους για να εμπνεύσουν τα παιδιά να κατανοήσουν την ευθραυστότητα των οικοσυστημάτων και τη σημασία της υπεύθυνης κι ενεργούς πολιτότητας.

Κινητικότητα Αμαλίας Γεωργίου, Έλενας Καυκαλιά

Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου μας Αμαλία Γεωργίου και Έλενα Καυκαλιά, στο πλαίσιο του Erasmus+ KA1 του Δημοτικού Σχολείου Ύψωνα Γ΄, παρακολούθησαν επιμορφωτικά σεμινάρια με τίτλο: “ Nurturing Our Planet For Future Generations” και “Enviromental Stewardship: How to Reconnect With Nature”, του οργανισμού Europass Teacher Academy από 28/4/2025 ως 3/5/2025 στη Νίκαια της Γαλλίας.

Οι συμμετέχουσες είχαν την ευκαιρία να διερευνήσουν την επίδραση των ανθρώπινων δραστηριοτήτων στο περιβάλλον και την ανάπτυξη στρατηγικών για την μείωση των επιπτώσεών τους. Επίσης μέσω επισκέψεων σε υπαίθριες αγορές, εργαστήρια παραγωγής τοπικών προϊόντων καθώς και πάρκα όπως το πάρκο Phoenix, καλλιεργήθηκε η εκτίμηση προς τη φύση και η προώθηση πράσινων πρωτοβουλιών στο αστικό περιβάλλον. Επιπρόσθετα μελετήθηκαν διαφορετικά πλαίσια κατανόησης της κλιματικής αλλαγής και των παγκόσμιων περιβαλλοντικών ζητημάτων όπως η εφαρμογή των αρχών της μείωσης, επαναχρησιμοποίησης και ανακύκλωσης στο σχολικό περιβάλλον.

Συγκεκριμένα, με την ολοκλήρωση των σεμιναρίων, δημιουργήθηκε ένα πλάνο σχολικής πρωτοβουλίας για τον σχεδιασμό μιας μικρής κλίμακας καλλιέργειας με στόχο την απόκτηση πρακτικών δεξιοτήτων μέσα στην τάξη, τη βίωση της άμεσης επαφής με τη φύση ως μέσου αλλαγής νοοτροπίας, ανάπτυξης δεξιοτήτων και διαμόρφωσης συμπεριφορών και τη διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο η φύση επιμένει και ευδοκιμεί μέσα στον αστικό ιστό.

Παιδιά και γονείς ανακαλύπτουμε μαζί

Μια ξεχωριστή εμπειρία είχαν την ευκαιρία να ζήσουν σήμερα παιδιά και γονείς του Γ’ Δημοτικού Σχολείου Ύψωνα, στο πλαίσιο της δράσης «Παιδιά και γονείς ανακαλύπτουμε μαζί», η οποία διοργανώθηκε για δεύτερη συνεχή χρονιά με ιδιαίτερη επιτυχία, από το Σχολείο και τον Σύνδεσμο Γονέων και Κηδεμόνων.

Κεντρικό θέμα της φετινής διοργάνωσης ήταν το περιβάλλον και η μείωση των απορριμμάτων, που αποτελεί και βασικό περιβαλλοντικό στόχο του σχολείου. Παιδιά και γονείς συμμετείχαν ενεργά σε δεκαπέντε βιωματικά εργαστήρια, γεμάτα δημιουργία, φαντασία και γνώση.

Τα εργαστήρια συνδιοργανώθηκαν από το Πανεπιστήμιο Frederick, το Πανεπιστήμιο Λεμεσού, το Πανεπιστήμιο Νεάπολις, τον οργανισμό Catdet, τον καταξιωμένο γελοιογράφο και συνεργάτη καθηγητή του ΤΕΠΑΚ Σώτο Βοσκαρίδη, τη θεατρολόγο Γεωργία Αργυρού, καθώς και εκπαιδευτικούς και γονείς του σχολείου.

Οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία:

– να εξερευνήσουν τον κόσμο της ρομποτικής και της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης
– να δημιουργήσουν καδράκια και τσάντες από ανακυκλώσιμα υλικά
– να συνθέσουν και να τραγουδήσουν μουσικά κομμάτια για το περιβάλλον
– να κατασκευάσουν επιτραπέζια παιχνίδια με οικολογικά υλικά
– να συμμετάσχουν σε παιχνίδια τυπου “κυνηγι θησαυρου” και escape room
– να ανακαλύψουν τη φύση μέσα από εικονική πραγματικότητα,
– να δημιουργήσουν πράσινα βιώσιμα σπίτια
– να εκπαιδεύσουν ηλεκτρονικούς πράκτορες και να «σώσουν» το περιβάλλον από τα μικροπλαστικά
– να εκφραστούν δημιουργικά μέσα απο το θεατρικό παιχνίδι και να έρθουν σε επαφή με θέματα που αφορούν στο περιβάλλον, τους κινδύνους και τους τρόπους αντιμετώπισης της καταστροφής του
– να μάθουν φυσική, παίζοντας και κατασκευάζοντας “πυραύλους” από ανακυκλώσιμα υλικά

Παράλληλα, κατά τη διάρκεια της δράσης, διοργανώθηκε παζαράκι επαναχρησιμοποίησης παιχνιδιών και βιβλίων αλλά και κατασκευών που έφτιαξαν τα ιδια τα παιδιά (το παζαρακι θα συνεχιστεί και για τις επόμενες λίγες μέρες). Τα καθαρά έσοδα θα διατεθούν στον Οργανισμό “Υπάρχω”, ενισχύοντας έτσι τον κοινωνικό χαρακτήρα της εκδήλωσης.

Η δράση εντάσσεται στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+, στο οποίο συμμετέχει ενεργά το σχολείο, προωθώντας τη συνεργασία, την καινοτομία και την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση, πού ειναι από τους βασικούς στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.